URF nästa år - mobila provtagningsstationer.
www2.unt.se Reggaefestival får godkänt men polisen vill skärpa kraven 2005-09-09 16:32 Av:Ola Lindqvist Uppsalapolisens rättsenhet ger sommarens reggaefestival godkänt för arrangemanget men kritik för att ha haft för få funktionärer. I framtiden kan kraven komma att skärpas. På festivalens camping och parkering fanns inte tillräckligt med funktionärer för att säkerställa ordningen, enligt en utvärdering från rättsenheten, som granskat huruvida festivalen följt ordningslagen. Däremot fanns gott om ordningsvakter, som fick rycka in och sköta funktionärernas uppgifter. Bristen på funktionärer ledde bland annat till stora trafikproblem, enligt polisen. På campingen röktes narkotika i tälten och minst två tältbränder inträffade, men ingen person skadades. Inkörsport till knark Utvärderingen konstaterar att festivalen ordningsmässigt var mycket lugn och står i en särställning jämfört med många andra större evenemang i Uppsala, där misshandel och våldtäkter inträffar. Däremot förekom ett ymnigt narkotikamissbruk. Enligt utvärderingen riskerar festivalen att bli en inkörsport till narkotika för många ungdomar, som dras med av det omfattande bruket. Poliser på plats vittnar om att så redan skett. Utvärderingen slår också fast att det var rätt att ge tillstånd för reggaefestivalen, även med facit i hand. Enbart narkotikapåverkan utgör inget hot mot den allmänna ordningen, särskilt som det var en mindre del av de 10 000 deltagarna som var på verkade, enligt polisen. Kravlista Inför framtiden vill rättsenheten se bland annat följande åtgärder: Skärpta krav på ansvarstagande för festivalens camping. Avstängning av gator i området för att hindra trafikkaos. Effektivare provtagning av narkotika nära festivalområdet (i år fanns planer på att använda mobila provtagningsstationer, så kallade braja-major). Större spridning av poliser över dygnet. Reggaefestivalen fortsätter, men det här me brajja-major... någora åsikter? personligen tycker jag det verkar en liten överdrift...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hahaha "braja major" Nae...låter rätt dumt bara
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Jag har hört tidigare om dom där brajamajjorna, det ska vara baracker/husvagnar eller något liknande där dom tar in misstänkta för provtagning, lär vara någon ny teknink det handlar om för svaret ska dom tydligen kunna få på runt 10 minuter. Detta enligt vad jag både hört och läst i UNT under året som gått, från början var det som jag fattade det menat att dom skulle pröva det redan detta år, men så blev det ju inte, ingen aning om varför. Men förmodligen blir det ju så under URF06. Vad jag tycker så platsar dessa "brajamajjor" bra i nära anslutning festivalområdet/campingen, men verkligen inte inne på områdena, även fast jag själv inte röker så skulle jag faktiskt vilja slippa se poliser inne på området, vilket inte skulle behövas ifall avspärrningar och bevakning runt områdena organiserades på bästa sätt. På så sätt tror jag att stämmningen inne på själva festivalen/campingen skulle bli bäst, altså helt utan uniformerade poliser/väktare inne på området. För mig får snutarna gärna stå hand i hand och agera stängsel, men skulle vara så underbart bara att slippa se dom på området.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
stört bra att den kommmer vara kvar iallla fall. emn dom kommmer säkert inte åtgärda så himla mycket som dom säger.. det är ju så efter varje festival liksom.. bara snack säger jag
Det är så roligt att dom lägger så mycket resurser på cannabis. Tycker dom borde vara ute och plocka pedofiler, våldtäktsmän etc. Tror folk kommer röka i vilket fall som helst...
rök miljövänligt, rök grönt
SankO P17 ja fast du kan ju se det så här: om inte en massa skabbdreads kutade runt på festivalområdet med spliffen i högsta hugg och luktade fan skulle polisen inte behöva vara där överhuvudtaget och skulle alltså ha mer resurser att lägga på att gripa pedofiler. två sidor av myntet. brajamajor är förövrigt ett sjukt coolt ord :)
Demento, eller så legaliserar dom cannabis.. låter folk använda det fritt så dom kan lägga ner sina resurser på viktigare saker...
((MAAD))
davve_d sa det.
haha, wooooooord
yeeah kul att ha poliser springa runt en.. det blir ju inte lite sovjetstämning då eller.. hmm.
davve_d P19 ja det kan man naturligtvis göra, men under tiden som det är olagligt så är det dom finniga tonåringarna med illaluktande dreads som drar resurser hursomhelst. eller? det blir nog lite svårt att be uppsalapolisen att skita i den nuvarande lagstiftningen.
brajamajor låter som en bra idé... då slipper ju folk som inte rökt men ändå blir misstänka av polisen behöva åka ändå till polisstationen i onödan.. nackdelen är väl att polisen kommer hinna testa så månag fler och antaligen komma plocka i stort sett vem som helst för test, även fast han/hon verkar påverkad eller inte.. vilket leder till att risken för att man åker dit är ganska mkt större
tror knappast att braja-majorna handlar om att man får svar på 10min, sånt skit finns inte. Det handlar ju främst om att dom pissar folk och sedan släpper dom snabbt. Dom slipper ju hela vändan med att köra till stationen osv...lär ju ta lite extra tid.
Graffiti is so last year dude!
Fool_kc tror knappast att braja-majorna handlar om att man får svar på 10min, sånt skit finns inte. jo det finns,sort sticke prov så får man svar direkt! men dem suger kraftigt!
kriget som business det är en sjuk idé verktyg för våld kan inte, bygga fred!
InsaneSkum P16 har rätt... tar inte mer än 3 minuter och sen slag kraft på 98% asså 98% upptäker dom....
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...
fnk - dum eller? det tror jag verkligen inte det var
MickMästarn Kan ju lätt säga att det var minst hälften!
SankO tror du ja.. du vet inte. angående färgstickproven suger dom totalt ju.. räcker att blanda ut pisset med lite vatten för att det ska bli missvisande.
davvie och hur hade du tänkt göra det när du står och pissar?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
fnk jag rökte inte ett piss på uppsala, dock var jag totalt sprutfull hela festivalen.
"nej inte sthlm shoo utan shoo som i stick fågeljävel"
fnk - rökte inte heller, har inte rökt där något av åren. klart som fan att det var många som rökte men inte alls majoriteten..
www.unt.se/musikbloggen
fast jag blev nog passivt påverkad, med tanke på att det satt runt 15-20 pers i mitt tält varje natt och rökte när jag sov.
"nej inte sthlm shoo utan shoo som i stick fågeljävel"
Rhetoric ska jag inte.. bara sa det för att berätta hur missvisande dom kan vara.
men varför inte ekeby qourn igen?
Fexidus
rasta_sam: eller hur, blir summerjam för min del istället... orka med värsta nojjan hela tiden!
kärleken till pengarna är roten till problemen.
föstår inte hur ni kan skita i en festival bara för att dom höjer kontrollen på folk som röker? är det så jävla svårt att låta bli att röka under dom dagarna, går ju faktiskt att ha det grymt soft och kul ändå. jag var både på summerjam och urf i år. på summerjam var jag totalt nerrökt från första till sista dag, visst det var grymt soft men jag lyckades bara komma iväg och se typ 4 hela spelningar vilket kändes jävligt trist i efterhand. på urf rökte jag nästan inte ett bloss, eller i alla fall inget under dagarna, och istället såg jag då väldigt många artster, och tro det eller ej, jag hade grymt kul ändå. förstår alltså inte folk som skiter i en grym festival bara för att dom inte klarar av att röka utan att åka dit. är man så beroende borde man kanske ta ett uppehåll ändå.
davvie P18:
"förstår alltså inte folk som skite .. Kruxet e ju att polisen tog in en jävla massa folk på piss som inte hade rökt.
Om en stekare går dit utan att röka på festivalen e risken ändå stor att han kommer åka dit på pisset eftersom THC ligger kvar i kroppen i ca en månad.. dvs; att ha rökt några veckor innan festivalen kan också vara knas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eru-dum-eller : man får helt enkelt prioritera då. låt bli att röka veckorna innan eller låta bli att gå på festivalen. för mig är det inte alls ett svårt val.
davvie: För stekarna på URF kan det bli svårare iof...
sjysst att det bli 06 också :) drick öl. det är de bästa. ;) någon som fått sina provsvar/böter än? :P Skål!
Knas att man om man nu åker till denna pissfestival (tycker tyvärr det) så ska man gärna hålla sig ren innan. Pallar inte med 1500 i böter igen. Själv gör jag så att jag åker på SunSplash i 9 dagar i Italien och sen upp till Summerjam, stannar nog i Österrike och åker snowboard emellan också, sen skippas URF.
There are two kinds of people in this world, those who shut up... And those who should.
snowboard på sommaren? ngn galciär då va? låter ju sjukt soft, bara man hade cash =)
(=
Sunsplash - österrike låter som en grym jävla plan.. fast jag satsar nog på splash efter österrike.. och sen hiphopkemp.. blir ett par galna månader om det går att styra upp!
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
SankO P17 håller med om pedofilerna... o dessutom så klagar snuten på att det var mycket droger på URF. men dra ner på stan en vanlig kväll så knaprar man fan både det ena o det andra...
fiyah pon brajja majja!!!