I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp en festival nybörjare att hitta rätt!

Klubb & Konserter - Festivaler

2006-05-13 12:24

Hjälp en festival nybörjare att hitta rätt!

Så iår blir året då jag tar min riktiga festival oskuld, två gånger.
De festivaler som jag besöker kommer vara Hultsfred och Arvika, och biljetter är inhandlade.

Jag har en massvis frågor, men vissa behöver jag verkligen få svar på:

Hur tar jag mig billigast dit?
Hur fungerar incheckningen till campingen och festivalen?
Hur mycket pengar behövs ta med ner/upp för att kunna käka där?

Tack för hand
//bt

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2006-05-13 14:05
Resa : Jonks festivalbussar är den billigaste festivalbussen som jag känner till, men då du bor i Sthlm (:s län) så vet inte jag riktigt om det går för dig, men hör dig av till honom och frgåa (han heter Jonk här på whoa). Tåg är nog det bästa alternativet men antagligen tråkigare och sen så måste du ta dig från stationen till festivalen och jag vet inte riktigt var den stannar eller så, så det kan ju vara en bit därifrån (eller jättenära).

Incheckningen : Kan jag inte säga så mycket om, eftersom jag inte har varit på H eller A utan på andra festivaler, men så som det har gått till där så får man ta sig till campingen och visa biljett så får man sitt festivalarmband. Det (armbandet) är därefter biljett till både camping och festival. Visitation kan förekomma (och enligt mina erfarenheter så gör det oftast det till festivalområdet) så ha inte på dig saker som är förbjudet (spritpennor, droger m.m.) om du inte vill chansa.

Mat : Det är billigare att ta med mat än att köpa där, men sen kanske du inte har något kök att tillaga den med, men om du har det så är ju alltid nudlar, olika soppar etc bra alternativ. Om du ska köpa mat på festivalområdet så får du räkna med 30-50 kr måltid, men det kanske finns någon billig mataffär i närheten, så det kan vara en bra sak att kolla upp. På URF till exempel fanns en Willys inom gångavstånd. En annan sak att tänka på är att maten måste klara sig i rumstemperatur så bröd, frukt, grönsaker, konserver (kan bli tungt att bära iofs) m.m är sånt som man får leva på.

Nu är inte jag festivalexpert så det finns säkert någon mer erfaren person som kan hjälpa dig mer, men detta var en liten grund.
http://beaujolie.blogspot.com

2006-05-13 17:51
"förbjudet (spritpennor, droger m.m.) "

spritpennor? förbjudet?

2006-05-14 00:42
Srednq: Är det på vissa festivaler, "Det är då förstås inte heller tillåtet att införa sprayburkar eller tjocka spritpennor på festival- eller campingområde. De, liksom allt annat nedan som är otillåtet, beslagtas om de påträffas och kan resultera i en polisanmälan." , som på URF t.ex. Nu vet jag inte om detta gäller på Hultsfred/Arvika, men de var ju bara exempel.
http://beaujolie.blogspot.com

2006-05-14 18:12
billigast och smidigast brukar vara 4 pers per bil, då slipper man även passa massa tider som man måste göra när man åker buss eller tåg..

incheckningen på hultsfred är en massa grindar där man får stå i kö, ibland 2 timmar, ibland 2 minuter beroende på när man kommer. man flexar upp sin biljett och dom synar den med ett halvt öga sen får man ett armband och så är det bara gå och spika upp sitt tält och sedan förtsätta kalaset som påbörjades redan när man åkte hemmifrån.

500 pistoler för mat och man klarar sig fint, man ska ju inte va för bortskämd, finns vettigare saker att göra än att äta!

alkohol är det inga problem med, känner det att du inte har med dig tillräckligt med dig dit så finns det alltid att ta där. det är nog det minsta bekymret.

ses i folkvimmlet..

2006-05-16 13:58
Beutiful days i England...
Running free with lsd.
WemVlchillers

2006-05-17 17:09
nej dom kollar inte packningen, man bara valsar in genom grindarna.. folk kan ju ta med sig vafan som helst.

2006-05-19 02:25
mcD-one P24
Packningen kollas vad jag vet inte på någon festival, så till campingen får du med dig det mesta. Däremot så blir du oftast visiterad när du går in på området så där är du väldigt begränsad.

Jabtizemo P17
1. Smidigast är det vanligtvis att ta festivalbuss dit, eftersom den går direkt från hemort till festivalort utan byten. Brukar vara mysmysstämning på bussen också.
Ofta stannar bussarna inne i stan och inte vid festivalområdet, även om det inte är så långt. Du kan gå, annars kan du ta specialbussar/tåg som kostar 10-20kr.

2. Incheckningen har de andra redan förklarat.

3. Kan vara skönt (framförallt billigt) att ha med sig egen mat, men det som säljs på festivalen brukar vara riktigt fint. Annars kan man alltid ta en promenad till närmsta matbutik.

2006-05-19 02:57
ta me fett me cash! ja har alltid stått pank sista dagen o de e inte så jävla kul asså!

2006-05-22 05:04
Ett råd...

Man tröttnar på maten som finns i festivalområdet efter ett tag, dvs snabbmat. Så det är alltid bra att ta med sig ett stormkök och laga lite egen mat eller gå till mataffären som sagt...Ica är det som gäller på Hultsfred. Men som sagt...tro mig, man blir jävligt trött på snabbmat efter nån dag bara...magen mår inte alls bra av bara snabbmat.
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*