Årets Hultan ställs in - Konkurs
Från Hultans hemsida:
1986 arrangerades den första Hultsfredsfestivalen. Då var det ingen som trodde att festivalen skulle bli en årlig tradition och att hundratusentals musikälskare skulle komma att vallfärda till den småländska musikfestivalen under de kommande 23 åren. I år skulle festivalen ha jubilerat - den 25:e Hultsfredsfestivalen skulle ha arrangerats 7-8-9 juli. Men nu tvingas vi slänga in handduken. Som biljettförsäljningen ser ut en vecka innan festivalen skulle ha ägt rum kan vi inte arrangera årets festival, utan vi som arrangörer tvingas slänga in handduken. Hultsfred X kommer inte att genomföras. Att ställa in årets festival har varit ett väldigt tungt beslut att ta. Men det är det mest ansvarsfulla vi kan göra i det här läget. Trots att det känns väldigt sorgligt att årets jubileumsfestival inte blir av, så ser vi ändå tillbaka på de 24 tidigare festivalerna med stolthet. Vi ser tillbaka på legendariska konserter samt den glädje och den kollektiva kärlek till musiken, som under årens lopp har drivit så väl oss arrangörer som våra besökare. Vi känner även stolthet över att vi gång på gång har genomfört det omöjliga. Men i år blev det omöjliga verkligen omöjligt. Vi slänger inte in handduken för att vi vill det. Vi slänger in den för att vi måste det. Vi kan inte längre erbjuda alla besökare och alla ideellt arbetande funktionärer den upplevelse de förtjänar att få vara en del av. Vi vill tacka alla de som någon gång har besökt festivalen samt alla de som varit med och arbetat med festivalen. Samtidigt vill vi be alla dom som hade tänkt besöka årets festival att ha förståelse för vår situation. Från DNs hemsida:
I fjol kom 23 000 besökare – i år har bara drygt 5.000 biljetter sålts. – Fram till slutet av förra veckan trodde vi att vi skulle nå break even, säger Håkan Durmér, pressansvarig för Hultsfredsfestivalen, till TT. I ett meddelande på den egna hemsidan stod på tisdagskvällen att läsa: "Som biljettförsäljningen ser ut en vecka innan festivalen skulle ha ägt rum kan vi inte arrangera årets festival, utan vi som arrangörer tvingas slänga in handduken. Hultsfred X kommer inte att genomföras. Att ställa in årets festival har varit ett väldigt tungt beslut att ta. Men det är det mest ansvarsfulla vi kan göra i det här läget.” Scissor Sisters, Erykah Badu, Kent, The Hives, The Ark och Empire of the Sun är bara några på den över 90 namn långa artistlistan på jubileumsfestivalen – som alltså inte blir av. Hultsfredsfestivalen AB kommer ”så snart som möjligt ansöka om konkurs. Därefter kommer en konkursförvaltare se till så att allting sköts på ett korrekt sätt”, står det vidare på hemsidan. Det är oklart om, och i så fall när, personer som köpt biljetter kommer få tillbaka pengarna. ”Det är vår önskan”, uppger arrangörerna. Den småländska festivalens ekonomiska problemen är inte nya. Förra sommaren tvingades Rockparty, bolaget som då arrangerade Hultsfredsfestivalen, varsla sina 20 anställda. Hultsfred har mött hård konkurrens från stadsfestivaler som Way out West i Göteborg och Peace and Love i Borlänge. Om Hultsfredsfestivalen kommer återuppstå i framtiden är osäkert. – Jag vågar inte säga något nu, uppger Håkan Durmér för TT. Jag noterade precis att årets Hultan inte blir av. Jag tillhör inte de som skulle ha åkt i år, men jag har ju gjort några festivaler som yngre. Hur ser ni på saken, är utvecklingen logiskt, eller borde vi sörja att denna, som vi kanske kan se som en festivalskatt i Sverige, nu tycks gå i graven (om än så tillfälligt)?
lev väl
Länk till DNs artikel. Länk till Hultans hemsida.
Kommer ju bli mer och mer inriktade festivaler tror jag, de gamla "blandfestivalerna" kommer nog dö ut med undantag för 1 eller 2, (P&L växer ju som fan..) Kolla bara på festivaler som WCR och Metaltown som växer och växer för varje år det arrangeras, visserligen nyare festivaler, men jag tror dom kommer överleva längre än Hultan.
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Jag har aldrig vart på festival för att jag inte haft råd. I år fick jag chansen att dra till Hultsfred. Det enda roliga jag hade att göra i sommar är inställt. Jag är rätt jävla sur just nu.
At the gates of Eternity...
Har inte Hultsfred varit totalt värdelöst sen 2003?
kuk - kunst und kultur
Toastare
2010-06-30 01:03
Var ju inte oväntat... har ju gått åt helvete och de har sig själv att skylla. Way out west och Peace & Love är ju de festivalerna med bäst bokningar och bäst läge.
Jag skyller allt på Emma!
För någon som inte kan bry sig ett skit om så kallade "lervällings-festivaler", är det bara konkurrens som fuckat upp sig för Hultsfred eller är det dålig marknadsföring?
De har nog sig själva att skylla på lite. Det har inte varit allt för bra bokningar, fjortisstämpeln har bara blivit starkare, det finns inget speciellt som festivalen kan locka med... Pure supa på campet och missa alla band-festival för folk under 18. Hultans fel? Mja... Det är viktigt att hänga med i svängen och utvecklas som festival. Hultan har ändå funnits ett tag och man borde ju på något sätt ha skapat en starkare profil. Jag tycker inte att det märkts någon skillnad de senaste åren, utan det har bara fortsatts med lika kassa bokningar och ingen stimulans/förändring alls. Men det är svårt. Jag tror definitivt inte att hultan-nissarna bara suttit och rullat tummar i väntan på årets festival, självklart försöker de ju ge en så bra festival som möjligt. Eller? Kan tillägga: Jag är ingen Hultan-expert. Säger bara vad jag själv tycker! R.I.P. Hultan (och ajg gråter verkligen inte för det)
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
tråkigt , festivalen har haft dom största bokningarna man kan ha genom åren , andra festivaler kommer inte komma i närheten av dom bokningarna på ett bra jävla tag,undantag Way out West , o bra att dom själva insåg att det inte gick deras väg längre ,bättre såhär än att avsluta tragiskt med 5 tusen besökare lr nått.Legendarisk festival , har haft de underbart där . Rip
http://soundsof051.com/
Men alltså nu är detta bara mina spekulationer. Det här med tältfestivaler känns så ju så jävla förlegat. Det var ju liksom "Flower Power" generationens favoritgrej. Funkade på främst 70, 80 och 90-talet. Nu, 2010, med alla 80/90-talister där alla vill vara fresh to death och flasha hit och dit i bästa materialistiska anda, så dras ju folk mer åt stadsfestivaler där de inte behöver drunkna i lera. Givetvis finns det "the big one's" som har en lång historia bakom sig (Roskilde och Glastonbury till exempel) men de lyckas nog främst attrahera besökare från hela världen, vilket jag är väldigt säker på att Hultsfred inte gör. Till och med jag som ogillar tältfestivaler kan tänka mig att dra till Glastonbury, bara för att säga att man har varit där. Jag tycker Hultsfredsfestivalen borde ha tagit en paus det här året. På det sättet hade folk saknat det lite och inte tagit festivalen för givet. Samtidigt hade ledningen för festivalen inte tagit sin publik för givet och kunnat dra igång en bättre "game plan".
BC99 you might have a poäng där, med att kidsen föredrar freshness framför lerkrig!
Moderator
2010-07-03 15:36
Har hört att gatufesten i sundsvall ger 500 kr(?) rabatt på 3-dagars biljett vid uppvisande av hultsfredbiljet.
//TW
Det var ta mig fan på tiden, för jävligt att folk inte får cashen tillbaka alltså
gatufesten i sundsvall är säkert så sjukt mycket roligare än hultan! och jag menar det, ingen ironi eller annat dumt här... jag har aldrig gillat hultan!
Jag tror inte det minsta på det där med att folk inte uppskattar tältfestivaler längre. Det handlar om trender helt enkelt, folk vill inte åka på något som man borde åka på. Därför fortsätter festivaler som Emmaboda och P&L att växa. Jag hade aldrig pröjsat en hel festivalbiljett för att gå på Metaltown och sett ett eller två band jag uppskattar, men jag hade lätt åkt på tältfestival trots att scenen faller mig lika lite i smaken. Vad är grejen med att man inte kan köpa endagspass på Metaltown förresten?
Scrotum Man kan la visst köpa endagars på Metaltown? Eller är jag helt ute och cyklar? Jobbade där i år och har för mig att folk köpte/löste ut endagarsband. Humm... För övrigt är det helt och hållet Rockpartys fel! Att bryta med Live Nation kan ju vara det dummaste dom har gjort... "Vi kan själva", lät det och Live Nation kontrade med att starta Where the action is. Starkt jobbat Rockparty säger jag bara -.-, synd att dom aldrig kom över och frågade oss som satt några dörrar bort, med tanke på att vi är/var deras målgrupp. Tycker så jävla synd om dom i klassen som hade lagt ner så sjukt mycket tid på att fixa allting kring årets rookiescen och alla rookieband som skulle få chansen till att spela på en festival, och även alla som har köpt biljett. Men dom har enbart sig själva att skylla, och så är det faktiskt. Att dom inte bara kunde ha svalt deras stolthet och gått tillbaka till Live Nation, då hade det vart något annat...
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Så som jag förstått det kunde man bara få endagarsband om man kombinerade det med en Way Out West-biljett. Vilket med andra ord resulterar i att det blir dyrare än att bara köpa en Metaltown-biljett.
Ni kan få pengarna tillbaka om ni reklamerar köpet hos den bank som är er kortutgivare. Simple as that!
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår