Inför Splash -06
Ska man va tidig så ska man :). Så nästa år ere dags för Splash för första gången för mig å mina polare. Vilka ska dit? Vilka artister vill ni ha dit? För oss nykomlingar, hur är det där? Prata på, får se om den håller ett år.
word
Woho, dit vill jag, dit ska jag.
word
Haha ;) Det blir fjärde året för mig nästa år. Det kommer bli nice som fan! Förmodligen så kommer festivalen att flyttas också (till ett större och bättre område). Det skulle flyttats redan i år men det sket sig typ. Området nu är ju överfett så, ett bättre område är ju guld :)
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Artister jag vill se för övrigt: Gentleman (hör till :), The Last Emperor, DITC, Neg' Marrons, Demigodz, Non Phixion, Method Man & Redman (synd att de inte kom i år), Beatnuts, osv. Och självklart de som gör Splash till vad det är: Ken Ring, Alles Ist Die Sekte, Mr. Propz och kanske ett gästinhopp av Syndrom Snopp ;)
haha, jag kommer om alex kommer. syndrom snopp featuring ken och mr propz blir riktigt tungt. troligen kommer deina lieblingsrapper dit också.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
jag ska dit. och så ska jag till hiphopkemp om det blir lika fet lineup som i år.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
nästa år åker jag dit beatnuts åker.
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
det vore ju jäävligt kul alltså..
going for the fourth year in a row! Jag hoppas stenhårt på J5, method man, diplomats, kanye och jay-z som headlines! hehehe..
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Känns som Xeilon är rätt bra ute när det gäller artistval. Fast jag saknar Redman (Som iof har varit där tidigare.), Mos Def, Common, Q-Tip och Outkast som en liten funkig krydda på det hela. Självklart vill man även ha Ken Ring på plats bakom microfon eller 1210or.
mfs va han där i år?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
ska jag banga för fjärde året i rad eller inte? vem vet vem vet!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
: jag tror de flesta har en ganska klar bild av hur det kommer gå. jag vill fortfarande se Beastie Boys! annars hade jay-z varit grymt tungt det med.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
varför ska dem flytta festivalen? isf tycker jag dom ska välja ett ställe där det inte är så "backigt", om ni förstår vad jag menar. så att man inte ligger snett i tältet för att det lutar så jävla mycket. sen hade jag inte bangat om dem fixade jävla fucking spelschema!! (ja, jag är fortfarande sur över att jag missade patrice. och ja alex, han är ASBRA! haha) hursomhelst, nästa år skulle jag vilja se mer grime och dancehall :) eller nej förresten, tror inte jag ska åka nästa år så det blir surt om dem bokar det jag vill se. haha.
baeng
made_in_japan: stället är för litet för en så stor festival och det finns inga möjligheter för att utvidga festivlaen. de skull bytt redan i år med det blev inte så. det rä smart med backar då samlas inte regnet på ett ställe och man blir inte lika blöt om det regnar. men regn på splash har jag iofs fått nog av nu. haha word om spelschemat, riktigt dumt att de itne har det. organizationen är ganska bristfällig överlag faktsikt de borde plocka in lite folk från roskilde som vet hur man bygger en fungerande festival. håller med om att det var tråkigt med så lite reggae och dancehall iår, tänkbart att det kan röra sig om ett minskat sammarbete med tidningen riddim som sponsrat den scenen innan. förra året var t.ex. Wayne Marshal kanske den bästa spelningen på hela festivalen. klart du skall dit!
slowmo - men nackdelen med att det är så kulligt när det regnar är att regnet samlas längst ner på backen, exempelvis där mitt i den där dungen där man skulle gå igenom för att komma till vår del av campingen, om du kommer ihåg? där var det ju typ värsta floden. samt att det är cpsvårt att gå i backar när det är lerigt. men vart ska dem flytta det då? ska väl fortfarande ligga i chemnitz väl? ja roskilde vet vad dem ska göra för att ha en välplanerad och fungerande festival. skulle inte bangat några fler engelsktaliga vakter också. eller nej, det var iofs rätt bra att dem var så dumma i huvudet för dem trodde att mitt roskildeband var splashbandet så dem lät mej gå in utan band flera gånger :) men dem kallar sej ju fortfarande för europas största hiphop OCH reggaefestival ju. nåt avbrutet sammarbete är ju mongoanledning till varför dem drog ned på reggaen, eller främst dancehallen. iofs fanns det ju massa soundssystems som spelade i tältet bredvid dnbtältet men dem var ju verkligen jetebra. eller inte. nopes, nästa år så SKA min europatour bli av. men sure, skiter det sej igen som detta året så kommer jag. och lägger mina saker i ditt tält ;p
baeng
men åhhh. reggEA menar jag givetvis.
baeng
jo det är sant där med övergången. har svårt att tro att det finns nån annan plats i chemnitz som kan funka för ändamålet men vd vet jag. Alex har säkert mer ljus i detta mörker. ja just det ja du berättade ju om din "europatour" igår, men om inte jag minns fel så sa du att du skulle tajma in splash på slutet där?
slowmo - alex är så vis, så ja, väntar på vad han säger då :) jo fast för några timmar sen när jag pratade med hon jag ska åka med så kom vi fram till the fact att hon hatar hiphop kanske kommer bli alltför påtagligt om jag ska försöka dra med henne till splash. får se hur det blir, det är ju ett heeeelt år kvar. men sure, mer grime och dancehall kanske skulle få mej att överväga att komma for real.
baeng
ja absolut, det mesta av mina fakta kommer från alex här. så uppgifter direkt från källan är ju bra. misstänker dock att alex är och spelar in låtar med ken och mr propz större delen av veckan så därför fick mina svar duga så länge. haha, ja det är kanske inte för lyckat då :p
haha.. ja jag ser att du nästan citerar mig där arvid ;) sant, kommer precis från studion.. jag körde refrängen på Mr. Propz nya singel: "Who got the propz?" (producerad av Mr. Beng Ring så klart) anyhoe: jag tycker personligen att området vid Chemnitz är skitbra. men jag förstår om dom vill expandera, då är det lite trångt. det kommer då inte att vara i Chemnitz framöver (om dom flyttar, vilket de lär göra). som ni kanske misstänker så är festivalen inte ens särskilt omtyckt i staden. det ger inte särskilt mycket mer pengar, det enda festivalen bidrar är mer fulla ungdomar, mer skadegörelse och.. eh.. döda.. djur? kanske. ja, förhoppningsvis så skärper Riddim/Splash till sig nästa år. att ta bort reggaescenen var det dummaste dom gjort. men å andra sidan så var det inte så många stora reggaeartister som turnerade nu i sommar heller.. och WORD till Beastie Boys.. de vill jag se allra helst. den första hiphopgruppen jag lyssnat på, men har aldrig sett dom live.. det grämer mig :/ just ja, på riddimscenen vill jag se: Elephant Man, Capleton, Wayne Marshall (igen!), Barrington Levy (igen!), Chico, Mr. Vegas och D-Flame ;)
grime tvivlar jag på att det nånsin kommer att spelas på splash för att: 1. det är inte stort i tyskland. 2. det hinner bli "ute" innan det når tyskland ;) fast det vore schysst att se hela Roll Deep Crew...
håller med om att det var tråkigt med så lite reggae och dancehall iår, tänkbart att det kan röra sig om ett minskat sammarbete med tidningen riddim som sponsrat den scenen innan. förra året var t.ex. Wayne Marshal kanske den bästa spelningen på hela festivalen. Det har mycket med homofobin inom dancehallen att göra. De flesta artisters (de som inte skrivit under RAGE-avtalet) turneér blir stoppade av diverse gay-organisationer. Svårt att få bokningarna att hålla det vill säga. made_in_japan Du skrev rätt, det stavas reggae . :)
California, knows how to party!
slowmo - haha okej.. kontrast - men äsch, inte många reggaeartister som turnerade i somras spelar ju ingen roll, summerjam lyckades ju skrapa ihop en och annan ändå ;) och JOHO!! tyskland känner visst till grime! tio ggr bättre än sverige! när jag var i berlin hade dem t.o.m en klubb med BARA grime. ofta man hittar det i sverige, eller ens norden. så kom inte här och kom va! så dem borde ha mer grime, sådeså :/ Soopa-Fly - äh men ändå. kolla på summerjam, dem lyckades ju. så då borde splash också lyckas. haha men wtf, det såg helt fel ut i mina ögon. men ok, jag litar på dej ;)
baeng
madeinjapan: finns väl ett antal rena grimeklubbar i sverige.. och det spelar ju fan både lady sov och m.i.a. på vanliga skräpklubbar nu för tiden.. Och sveriges största festival hade en rätt grym lineup med grime i år, vilket man inte kan säga om tysklands största. Och berlin är dubbelt så stort som stockholm.. självklart finns det en ren grimeklubb.. lär finnas ett antal klubbar tillägnade bratwurst också.. Jag vill ha mindre tyska akter, mer reggae/dancehall, riktigt splashväder, ny och bättre plats och framförallt färre tyskar nästa år..
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
är tyskar verkligen SÅ jobbiga?
Antagligen inte.. man vet liksom inte då de flesta man träffar (läs: partytältstysken) är rabida och 95% inte kan säga sitt eget namn på engelska..
Xeilon P20 - jag snackar inte om klubbar som spelar EN grimelåt. M.I.A spleades ju ute på klubbarna för typ ett halvår sen här i sverige. i dont care, jag söker sånt som
www.grimetime.de i you know what i meeeaaan!
vadå, vad hade hultan för grime-line up? dizze förra året och M.I.A i år. imponerande. hmpf.
och ja, the fact att berlin och hela tyskland överhuvudaget är minst 3 ggr så stort (invånarantal då) gör så att grimen inte är helt okänd där. ta det inte ur sitt sammanhang, alex snackade om nåt helt annat än dej.
såååå; mer grime yo!
baeng
haha år värmer vi upp med alla berlins bratwurst klubbar då tycker jag Xeilon.
made_in_japan F12 Du anar inte hur svårt de har det för att få dit artisterna.
Soopa-Fly - no shit! jag har ju inte sagt nåt annat, klart det är svårt men jag sa bara mitt önskemål.
baeng
Jag håller med axel där... japan Sen är det ju faktiskt en hiphop och reggaefestival.. inte grime ;) Men hur som haver: Jag tror vi kommer att kunna räkna med fetast artister nästa år med tanke på hur otroligt mycket pengar dom har... Splash betalade Nas i förskott (vilket inte sthlm gjorde) men hade ändå råd att ta in i princip vem som helst (Meth & Red) som ersättare.. bring on the big acts! ....och Ken...
Kontrast - men brööööl. är det trögas dag idag? jag sa bara vad som krävdes för att få mej att komma en gång till. och grime är inte sååå långt ifrån hiphop så nog allt tycker jag att dem ska köra lite UK-style...
baeng
Kontrast så nas behöll pengarna?
made_in_japan F12 Ok. Och jag förklarade bara varför det inte kommer lika många reggaeartister och varför de är svårare att boka.
OutRage! OutRage! 2
japan Jaja jag vet.. men jag säger bara att grime inte är hiphop :) Rhetoric Svårt att tro att de inte fick tillbaks pengarna, oftast så har man ett kontrakt, speciellt med så här stora artister. Dock så är min poäng mest att Splash kunde fixa ersättare lätt med de pengar de har, utan några bekymmer.. Vet dock inte om de fick tillbaka Naspengarna, men men.. det är inte det som skadar mest, deras rykte skadas desto mer pga. detta. Lite trist...
Kontrast jo, jag förstod din poäng. bara undrade.
Okelidokeli! :)
Soopa-Fly - jo, fast jag är ju inte född bakom bergen. har varit på 9 festivaler och jag har nog märkt hur jamaicanerna ställer in hej vilt. men tack för upplysningen hursomhelst. Konträääst - nej men fortfarande UK-hiphop. mmjuste.
baeng
made_in_japan F12 Okej.
HOT OFF THE BLOCK FEAT. WILEY, SCRATCHY, TRIM & KARNAGE, J2K, TITCH, DURRTY GOODS & BRUZA Jag tyckte det var en rätt jävla fet grimeakt på senaste hultsfred.. och sen kan du lägga till m.i.a. på det..
Xeilon - wiley är som bekant urusel live. det var han på hultan också. eller hela gänget, så totalkatastrof. anyway, två artister, varav den ena egentligen inte är grime, är inte vad jag kallar en bra line up, eller ens line up.. bara två artister som "råkade" bli bokade.
baeng
Klart man ska dit. Om det inte blir chmnitz, vad har ni då för location önskemål?
http://www.facebook.com/vincentjedselius Det är fint att gilla! :)
-Hookey-: jag hade inte bangat på att de flytade den till partille eller nått. misstänker dock att det är tyskland som är tanken. och då vill jag gärna ha den lite mer norrut.
slowmo Jag har iofs hört att Ken propsar för att den ska flyttas till Hässelby... men vi få se.
Har en polare som tyckte det setet var årets spelning det året.. så att wiley är dålig live är nog en smaksak.. och som bekant i dom flesta kretsar där det diggas grime (och roll deep i synnerhet) så är karnage en grymt tight dj och jag hade gärna sett ett eget dj-set av bara honom.. jag diggar inte scratchy nänmvärt men han lär vara rolig att se ändå.. ser på bilder ut som en tysk raveare men kickar grime.. och killen har blivit kallad the vanilla ice of grime.. bara det liksom.. haha.. Trim är snorgrym på "in at the deep end". j2k har jag bara hört en låt av men den är fet, känns lite grimens kanye typ. Titch är med på nasty crews bästa låt, cock back, som är helt galet nice. Och med tanke på att den större delen av roll deep (vilka i stort sett är det mest hypade grimecrewet som finns pga att dizzee va med där förr) var där så kan du nog inte få någon fetare grime-lineup på scen om du inte åker till england.. Sanningen är att gilla du inget av det dom körde på hultsfred så gillar du nog inte grime i större utsträckning än typ dizzee rascal, lady sov och m.i.a.. vilket är som att gilla hiphop och bara digga 50 cent, eminem och game typ..
Xeilon damn.
Xeilon - hm, verkligen smasksak med tanke på att det stod kvar kanske högst 50-100 pers kvar och såg dem. ganska tomt med tanke på att tältet har en publikkapacitet på 6000 pers. men visst, it´s aaaall numbers och din vän var säkert inte alls hög/full/förståndshandikappad/trög osv.. ye, well. han hade säkert varit snortight själv, men det var sjukt lamt på hultan och det visste alla princip redan om. men ändå var det dem som blev bokade. fast nu kanske jag inte ska gå in på varför rockparty valde att boka just DEM, för ajg vet inte och skiter rätt hårt i hultan. (hur kom vi ens in på hultan?) Vem har sagt att jag inte gillar alla dem som körde på hultan? jag sa bara att alla visste att dem skulle vara skitkeffa live, och det var dem som väntat. men sure, jag diggar´t när det ligger i min mp3 och jag är på väg till skolan men dem kan verkligen inte göra ett bra uppträdande. dem drog upp nån lam brud som stal halva showen, och för mej är inte grime associerat med rumpskakande objekt. jovisst gillar jag dizze, sov och m.i.a med tanke på att det var dem och kano som gjorde mej intresserad av UK garage, eski osv, ja hela uk-köret.. fast ja, om alla ska vara lika häftiga och nere som du och namedroppa east londons mest okända grimeartister, jadu, då hade det varit mycket över till njutning. så medans du sitter där och gör ditt bästa för att låta så pretentiös och medveten så möjligt så räjvar jag med mina fina mixtapes.
baeng
Hela min poäng var att det inte direkt var "east londons mest okända grimeartister" dom bokade.. snarare east londons och hela londons mer kända.. inte så konstigt heller med tanke på att det är dizzees gamla crew och dom hänger och gör en hel del musik med honom och kano.. men den poängen kanske du missade i all min pretentiösa namedropping.. resten av poängen var att det inte direkt var två artister bokade.. sanningen är att det var fler utländska grimeartister än det var hiphopartister bokade på årets hultsfredsfestival. Sen kanske rockparrty var dumma nog att boka dom i ett set eller hur det än var när dom körde.. 9 stora grime-artister på en svensk festival tycker jag i alla fall är rätt bra med tanke på hur litet grime ändå är i sverige. Hur du tyckte dom var på hultsfred är orelevant.. Det var inte direkt mkt folk på dizzee förra året heller.. jag hade grymt kul ändå.. för min del tycker jag om att titta/lyssna på dj-sets, trots att djen egentligen inte gör nåt mer än att stå och titta neråt.. om dom inte spelar musik jag inte gillar då.. och att "ALLA visste att dom var kassa live" gör mig högst förvånad då jag aldrig hört ett ord om att dom skulle vara så speciellt dåliga live.. Trots att jag är så grymt "häftig och nere".. Jag har läst några recensioner på roll deep-spelningar som vart jävligt uppskattande dock.. men det var väl undantagen jag läste om då.. och grime är nog inte för nån associerat med rumpskapande mer än hiphopen/dancehallen i allmänhet är det...
aaah känns skönt att man fick se kano + ghetto och virus syndicate på roskilde där det var ett jävla tryck och inte for och hängde i ett närmast folktomt tält på hultsfred. men nu är jag rätt offtopic tror jag. fast ja, om alla ska vara lika häftiga och nere som du och namedroppa east londons mest okända grimeartister, jadu, då hade det varit mycket över till njutning. så du är alltså intresserad av grime men tror att dom artister som Xeilon radade upp är "east londons mest okända"? hmm.
Funtar på att dra dit, men finns det nån sida om det om all info man behöver? Bless
rök miljövänligt, rök grönt